Hear no lie

Firkálmányaim

Őrült légkondi őrület

2016. június 09. 16:12 - Ask no question

Ismét itt a nyár! Kora reggeltől késő estig flangálhatunk világosban, a gyerekek suli után is játszhatnak a játszótéren, rohangálhatnak a parkban. A kutyánk, aki még mindig fél kicsit a sötétben, boldogan fetrenghet a frissen nyírt fűben a reggeli és az esti séta során is. Kirándulhatunk, pancsolhatunk a Balcsiban, vagy üldögélhetünk órákon át valamelyik szökőkút mellett, élvezve a napsütést. Napozhatunk, barnulhatunk, termelhetjük ezerrel a D vitamint. A kedvünk is jobb ilyenkor, valamiért a legtöbben a boldogság szinonimájaként gondolunk a nyárra. Én is. Végre nem fagyoskodunk, megspórolhatunk egy halom pénzt, mert nem kell fűteni. Több marad strand belépőre, fagyira, lángosra. Vagy mégsem?

005.jpg

A barátnőmék egy majdnem húsz éves, nagyjából száz négyzetméteres, földszintes téglaházban élnek. Arra gondoltak, milyen jó is lenne, ha lenne náluk is klíma, lassan már mindenkinek van az ismerőseik közül, és egyébként is, micsoda remek dolog az, ha nem harminc fok van a hálószobában, csak huszonnégy. Hosszas keresgélés, tanácskozás és szakember bevonása után kiválasztották a számukra legmegfelelőbb megoldást. Az új nyílászárókat és a plusz 16 ampert, amire a klíma miatt már pont szükségük volt. Inkább a pesszimista számítást választották, biztosra akartak menni és nem meglepődni, amikor jön a villanyszámla, így hozzácsapták a kalkulációhoz még az üzemeltetési költséget, 2 kW/h-val számolva. Osztottak, szoroztak, végül arra a megállapításra jutottak, hogy egy darabig jó lesz még az nekik, hogy nyaranta négy-öt éjszakán át el kell viselniük a harminc fokos hálószobát.

003.jpg 

Nekünk sincs klímánk és nem is tervezzük, hogy valaha vegyünk egyet. Vagy kettőt. Esetleg hatot, ha a falra szerelhetős megoldást választjuk. De mi a helyzet ott, ahol nincs beleszólásom a legyen, vagy ne legyen klíma, kérdésbe?

A vonaton, a buszon, a villamoson, a kisboltban az utca végén, a szupermarketben a lakótelep mellett, a hipermarketben a város szélén, valamelyik hivatalban, a varrónőnél, a fodrásznál, a kutyakozmetikusnál, a plázában, a moziban, a színházban, az étteremben, a szállodában, a kocsmában vagy a munkahelyen? Pláne, a munkahelyen.

A jelenlegi, az ötödik munkahelyem. Sok, vagy kevés, ez döntse el mindenki, maga. Az első egy felsőoktatási intézmény volt, ahol télen ímmel-ámmal fűtöttek, nyáron pedig nem hűtöttek. Éjszaka is nyitva hagyott ablakokkal, kereszthuzattal és az évszaknak megfelelő öltözködéssel oldottuk meg azt a megerőltető feladatot, hogy ne legyen melegünk. Sikeresen. Minden nap örömmel jártunk be dolgozni, és ha az akkori fizetésemből futotta volna lakáshitelre, még most is ott dolgoznék. Ezt követte egy külföldi, félig állami, félig magánkézben lévő kutatóintézet, ahonnan szintén jó tapasztalatokkal távoztam, főleg, ami a klímát illeti.

004.jpg

Álljunk is meg egy szóra, ahogy Grétsy László mondaná. Miről is beszélek én, amikor azt mondom, hogy klíma? Rövidke keresgélés után találtam rá a klímaberendezés alábbi definíciójára. „Az a légtechnikai rendszer, amelyben a levegő összetételét, állapotát – hőmérsékletét, nedvességét és nyomását – állandó értéken kell tartani.”  – Menyhárt József: Szellőzéstechnika.

A honlap (http://energia.ma/epulet/klimatizalas/20120615-a-klimatizalasrol-altalaban/), ahol ez olvasható, további magyarázattal is szolgál, miszerint:

„Ez azt jelenti, hogy azt a berendezést tekinthetjük teljes értékű klímaberendezésnek, amely tudja:

  • a levegő hőmérsékletétszabályozni (tud hűteni és fűteni is),
  • tudja a levegő nedvességtartalmátszabályozni (párásítás és szárítás),
  • és tudja a levegőösszetételét változtatni (szellőztetés).

A legtöbb ember megelégszik egy olyan berendezéssel, amelyik csak a levegő hőmérsékletét tudja változtatni, ezek a léghűtő berendezések. Ha a levegő nedvességtartalmát is tudja a berendezés szabályozni már félklímáról is beszélhetünk.”

Most, hogy ezt tisztáztuk, térjünk át a harmadik munkahelyemre, ahol klímaberendezés működött. Télen fűtött, úgy ahogy, nyáron pedig hűtött. Olyannyira, hogy a hét öt napján, az év minden hónapjában tizenkilenc fokban ücsörögtünk.

001.jpg

Két üldögélés között az autóban töltöttük a munkaidőnket, külön kedvencünk volt a tizenkilenc fokos irodából kilépve azonnal beülni a napon negyven fokra melegedett céges autóba. Csini ruha átizzadása, harminc másodpercen belül, garantált.

 007_1.jpg

Leleményesek voltunk, megoldottuk ezt is, csini ruci a kocsiban, melegítő pulcsi az irodában. Igen, igen, megpróbáltunk beszélni erről a főnökkel, a tulajjal, de senkit nem zaklatott a sirámunk. Tudomásul kellett vennünk, hogy nekik nagyon jól esik ez a hőmérséklet abban a húsz-harminc percben, amíg beesnek extra fontos ügyeket intézni az irodába. Sőt, azt is meg kellett értenünk, hogy az ügyfelek elborzadnának, ha nem lenne az egész épület klimatizálva. És, akkor még nem is sejtettük, hogy ennél lehet lejjebb. Az iroda, ugyanis, valóban klimatizált volt, a fenti definíció szerint. Hőmérséklet, páratartalom állandó, szellőztetés megoldható. Hideg volt, de legalább friss hideg levegőt lélegeztünk be és a karbantartásra, szűrőcserére is odafigyeltek. Egyébként, bízva abban, hogy a szellemi képességeink elérik egy cerkófmajomét, a nyílászárók valóban nyithatók voltak, így amikor napokig nem láttuk a főnököt, lekattintottuk azt a fránya klímát és kinyitottuk a drága jó ablakokat.

Következő munkahelyemnek egy nagyon nagyon nagy multit választottam, nyáron kezdtem és tökéletesen elégedett voltam a munkakörülményekkel.

008.jpg

Természetes fény, nyitható ablakok, idióta főnöktől mentes övezet, irodaszakaszonként vezérelhető klíma. Nagyjából hatvanan ültünk egy hatalmas egyteres irodában, így nagyon örültem neki, hogy nem másik ötvenkilenc emberrel kell megegyezni hány fok legyen nyáron, csak tízzel. Persze, az egyterűség miatt sokra nem mentünk volna azzal, ha valaki tizenkilenc fokban érzi jól magát, más meg harminckettőben, de mégiscsak éreztük, hogy a klíma értünk van, dolgozókért, nem pedig a főnökért, aki hébe-hóba felbukkan két rohanás és idegeskedés között, amikor nyilván kétezer a vérnyomása és izzad, mint a lovak.

Egy csodás évet töltöttünk a klíma biztosította komfortban, aztán a középkorú hölgy kollégák kitalálták, hogy márpedig ők túlsúlyosak. Mi köze lehet ennek a klímához? Első hallásra semmi. Mi más? De, persze, mégis. Egészséges táplálkozás és sok mozgás helyett az éppen legdivatosabb fogyókúrás bogyókat választották, aminek többek között az a mellékhatása, hogy az embernek állandóan melege van. A termék megemeli a pulzusszámot és a vérnyomást is, így olyan, mintha állandóan ideges lennél, pont, mint a főnök, aki be- berohan idegesen. Csodás! Kezdődött minden előröl.

Egy idő után persze az izzadós hölgyek és a csapat maradék fele (hatvanból ötvenhat ember, de hangerőből még a felét sem értük el, hiszen mi nem tartottuk magunkat mesterséges idegbajban mindenféle csodabogyókkal) jól összeveszett, amit a főnök úgy oldott meg, hogy bekorlátozta a klíma szabályozását. Kizárólag ő határozhatta meg, hogy hány fok legyen az irodában. Természetesen a hölgyek tovább rágták a fülét, neki meg oly mindegy volt, hetente ha egy órát láttuk közöttünk, az is csodaszámba ment. Ismét tizenkilenc fokban fagyoskodtunk ötvenheten, ezúttal három fogyókúrázó nőszemély miatt és nem tehettünk ellene semmit. Még az autónkba sem menekülhettünk, nyolctól fél ötig az irodában kellett tartózkodni. Illetve, az épületben. Ami, végülis lehetett az ebédlő, a kávézó, más csoportok irodája, a mosdók, vagy a lift. Igen, az történt, amire mindenki számít, kivéve a nagyokos főnököt, a három hölgyet leszámítva, szinte senki sem maradt az irodában.

Én a mosdóban kuksoltam rengeteget még néhány kollégával és hihetetlenül jó kapcsolatot alakítottunk ki bárkivel, akinek az irodájában nem kellett sí kabátban ücsörögni. Nem túlzok, voltak olyan napok, amikor többen is sí kabátban, gyapjúsálban és sapkában ülték végig a munkaidejüket. Jellemzően azok, akik feje fölött volt a klíma, vagy akiknek egész napos megbeszéléseik voltak. Megpróbáltunk beszélni a főnökkel, hátha változtat az álláspontján, de elbuktunk. Szerinte minden a legnagyobb rendben volt az iroda hőmérsékletével, és azt mondta hagyjuk abba a nyafogást, dolgozzunk inkább. Akiknek derogált a kötött pulcsi meg téli kabát nyáron, az irodában, azok pár nap alatt nyertek maguknak egy kulcsot a szabadság felé vezető ajtóhoz.

009.jpg

 

Volt olyan, aki arcüreggyulladást kapott, valakit egész napos migrén gyötört, megint más valakinek pedig úgy beálltak az izmai, hogy nem bírta elfordítani a fejét. Viccen kívül. A csapat felét megbetegítette a klíma. De, sebaj, ugyanis a következő nyáron a csapat ezen fele már nem dolgozott ott, ahogyan én sem.

A második rettenetes klímás élményem után elkezdtem nyitott szemmel, füllel járni és kiderült, hogy gyakorlatilag mindenhol klímába vagy leginkább léghűtésbe vagyok kénytelen botlani. A Balaton felé tartó vonaton egy órás fagyoskodás után végül egy óriási fickót bíztunk meg azzal, hogy verje ki a balhét és vegye rá a kalauzt, hogy tekerjék már feljebb azt a klímát. Mindenki panaszkodott, de ez őt abszolút hidegen hagyta és ugye, minket is. Az volt a kifogás, hogy ez valami központilag szabályozott dolog, ami ellen ő semmit sem tehet. De, tehetett. Mihelyst beleütközött annak a bizonyos pasinak a mellkasába a fejével, hirtelen abbamaradt a vad fagyasztás. Valódi magyarázatot, persze sohasem kaptunk, hogy erre miért is volt szükség. És ez nem egyszeri eset. Lassan ott tartunk, hogy hallom az idősebb korosztályt beszélgetni a peronon és arról beszélnek, hogy inkább valami régebbi vonattal utaznak, még akkor is ha hosszabb az út – hisz úgy sem sietnek sehova – mert ott nem fagynak meg útközben. Egyetértek, már nekem is szempont, hogy egy ócskább vonatba üljek, főleg egy kisgyerekkel. Remek, igaz? Rengeteg pénzt költenek az adónkból csidicsudi új vonatokra, amit nem tudnak vagy nem akarnak normálisan üzemeltetni, így egy csomóan, inkább az ősrégi vonatokkal utazunk. Tisztában vagyok vele, hogy rengetegen el sem tudnák képzelni az életüket egy nem klimatizált vonaton, buszon, vagy villamoson, de mi van azokkal, akik igen?

Nem lehetne megtalálni azt a hőfokot, ami megfelel a magas vérnyomással élőknek és a huzatra érzékenyeknek is? Vagy azoknak, akik teljesen jogosan egy szál rövidnadrágba indulnak el strandolni, majd húsz perc vonatozás után rájönnek, hogy jó lett volna becsomagolni azt a pufajkát is?

A másik kedvenc helyem a pláza. Az üzletben, gyanítom, külön lehet szabályozni a hőmérsékletet, ott mindig olyan kellemes, se nem hideg, se nem meleg idő van, viszont, amint kilép az ember a folyósóra, vagy azonnal leizzad, vagy a negyedik ilyen manőver után megfázik. Értem én, pszichológiai tanulmányok által tudományosan alátámasztott rafinált kis trükk ez, ami a boltok felé tereli az embereket és vásárlásra ösztönzi őket azáltal, hogy pozitív élményeket társítunk a bolthoz. Hű, de leleményes. És mi lesz a kellemetlen élménnyel, amit magához a plázához kötünk? Hogy egyik-másik ilyen helyen már kedvünk sincs leülni inni vagy enni, mert kifújja a pohárból a huzat az italt? Akkor, a pszichológia mégsem számít?

010.jpg

A múlt héten színházban jártunk. Nem vagyok oda a színházért, de időnként felfedezünk olyan darabot, amit szívesen megnéznénk. Már nem hagyom, hogy meglepetés érjen, a csinos ruhám mellé cipeltem magammal a gyapjú sálamat is. És milyen jól tettem. Az előtérben, ahol több száz ember tobzódott és arra várt, hogy végre elfoglalhassa a helyét, majdnem megsültünk. Aztán beértünk a nézőtérre, leültünk és tíz percen belül éreztem a vesémre érkező hideget. Sál körbeteker, probléma megoldva. A hideg levegőt a falból kaptuk, egyenesen a derekunkra. Gratulálok ehhez is.

A családban, egyébként van klímákkal foglalkozó szakember, neki szoktam elmesélni a szörnyűbbnél szörnyűbb tapasztalataimat. Mini stand-up-os show-kat rittyentünk ilyenkor, én csak mondom, mondom, ő meg az asztalt csapkodva, fetrengve nevet. Majd elkomolyodik és szomorúan közli velem, hogy tisztában van ezzel. És azzal is, hány de hány hozzá nem értő kontárkodik a szakmában. Nekem erről nincs túl sok fogalmam, de használom a józan paraszti szemet, legalábbis igyekszem és van itt egy csomó dolog, amit nem tudok hová tenni.

Ezek közé tartozik a jelenlegi munkahelyem. A sztori nagyjából ugyanaz, mint az előző irodában, megspékelve azzal, hogy télen új helyre költöztettek minket. Bővül a gyártócsarnok, új gyártósorok jönnek, értem én. Amit nem értek, hogy miért a gyártósor kapja az ablak melletti helyet, mi, emberek pedig a gyártósor fölötti, kizárólag lépcsőn megközelíthető sötét lyukat? Ennyit érünk, kezdjük már belátni. De miért kell minden adandó alkalommal az orrunk alá dörgölni?

 011.jpg

Üldögélünk hát, mi húszan egy sötét, nyirkos, hideg és büdös - irodának hatalmas túlzásokkal sem nevezhető - fém/gipszkarton dobozban és könyörgünk az épületeseknek, hogy legalább tetőablakot kaphassunk. Hogy nyolctól fél ötig ne csak akkor lássuk a napot, amikor elcammogunk az ebédlőig. Nos, a természetes fény csodáját már értékeljük, nagyon is. A magam részéről bármikor kimennék falat rakni a negyven fokos tűző napon, csak ne kellene most megtanulnom egy teljesen más szakmát, ahol a harmadik hét után unnám magam halálra. Persze, hogy új munkahely után néztem, de addig is, arról írok, amilyen körülmények között most dolgozunk. A klímát, ami egyáltalán nem is az a fentebbi definíció alapján, sőt, még csak nem is félklíma, hanem egyszerű léghűtő berendezés, állítólag mi tudjuk szabályozni. Nos, ha azon a tartományon belül maradunk, amit az egész épület számára biztosít a rendszer, akkor valóban. Tizenkilenc és huszonkettő fok között olyan hőmérsékletet választunk magunknak, amilyent csak szeretnénk. Télen is és nyáron is. Télen nincs is ezzel semmi gond, megfelel a húsz fok, főleg, hogy odakint plusz három van. Mondjuk, azt nem egészen értjük, hogy mit szabályozhatnánk télen, amikor a fűtésről radiátorok gondoskodnak, amiket persze már nem lehet szabályozni, de lényegtelen is, az épületesnek tuti igaza van. A mi léghűtésünk egyébként nem szabályoz páratartalmat és a reggel kintről beengedett levegőt keringeti egész nap körbe-körbe. Délután kettőkor koppan mindannyiunknak a feje az asztalon, nagyjából addig tart, míg teljesen elhasználódik a levegő.

Nyáron ugye, maximum huszonkét fokig nyomkodhatom fel a hőmérsékletet, ami akkor a legjobb, amikor odakint tombol a kánikula. Bent hideg, párás huszonkét fok, odakint meleg, száraz harmincnyolc, árnyékban. Ha nem ez a hőguta receptje, akkor mi? Mondjuk, nem is értem mit panaszkodok itt, azt is képzelhetnénk, hogy egy boros pincében töltjük a munkaidőnket. Csak, sajnos bort sem ihatunk és zsíros kenyeret sem ehetünk hozzá, ami kicsit melegen tartana. Az egyik idősebb kollégánk, egyébként már többször sikerült rosszul lennie, szegénykének így hosszú percekig tart, mire kiér az épületből a parkolóig. Puffer zónákat jelölt ki magának, nagyon okosan, ahol szépen, óvatosan szoktatja magát az egyre emelkedő hőmérséklethez. Az EHS szerint, ez teljesen rendben is van így, aki problémázik a nagy hőmérsékletkülönbségen, az kövesse az úr példáját. Köszönjük, ezért megérte elvégezni egy kétéves OKJ-s EHS képzést. Ja, hogy nem.

Tehát, a kolléga pontban fél ötkor elindul az irodából és lesétál a lépcsőn a gyártócsarnokba. Amúgyis nehézkesen jár szegény, de, micsoda remek dolog is ez most, így legalább már a lejutás során szokhatja a meleget. A gyártóterületen, persze nincs klíma, sem levegőhűtés, ott csak a külső levegőt pumpálják be. Télen is és nyáron is. Az ott dolgozó kollégák lassacskán csatlakozhatnak Bear Grylls túlélő csapatához, télen akár mínusz tíz fok is lehet a csarnokban, nyáron a hőmérséklet, bizonyos gépek mellett elérheti a hetven fokot is. Ott voltam, megmértem, feljegyeztem az audit jegyzőkönyvbe. Míg mi odafagyunk az íróasztalunkhoz, addig az operátor kolléga hetven fokban áll és dolgozik. Italt persze csak a tíz méterrel odébb lévő szekrényében tarthat, ahová 2 óránként sétálhat el. Igen, már találtam is egy példát, ahol szükség van klímára. Sőt, már a léghűtés is áldásos lenne. Na, hát ott, pont nincs. Sokba kerül. Úri mulatság. Vagy, mit tudom én.

Így valójában, mire a kollégám leér a lépcsőn, már rég hőgutát kapott, de, legalább nem tűz rá a nap. Természetes fény továbbra sincs a közelben, honnan is tűzhetne? Elsétál a legközelebbi kijárathoz, nekem sietve öt perc, neki inkább tizenöt. Még tíz perc a buszmegállóig, ahol jó eséllyel nem olyan buszra kell felszállnia, ahol megint a tizenkilenc fokos szélvihar várja. Ha mégis, hát neki már teljesen mindegy. Bő harminc perc alatt kijutott a munkahelyéről, az a lényeg. Szerencsére nemsokára nyugdíjba mehet. Máshová már úgysem vennék fel, tekintettel senki sincs rá, de miért is lenne? A többi ezeregyszáz dolgozó véleménye sem érdekel senkit. Dolgozunk egy sötét, nyirkos lyukban, egész nap túlhűtve, mintha gépek lennénk, amiket meg kell védeni a túlmelegedéssel szemben. Micsoda remek kialakításúak ezek a biorobotok, hogy legalább nedvesség hatására nem rozsdásodnak. Most már legalább tudjuk, miért tartanak minket.

A minap hallottam, hogy akinek nincs klímája, az igénytelen, de legalábbis szegény. Miért is lennék igénytelen? Azért, mert otthon kinyitom az ablakokat, hogy szellőzzön át a lakás és az évszaknak megfelelően öltözködöm? Vagy talán azért, mert nem Honnan veszi bárki, hogy azért nem vásárolok meg valamit, mert nincs rá pénzem, nem pedig azért, mert nincs rá szükségem?

Most akkor kezdjem el én is nagyüzemben teljesíteni, hogy akinek nincs puli-pitbulll keverék kutyája, az igénytelen, de legalábbis szegény? Mindenesetre, szívtelen, az biztos. Hogy miért is? Hát, mert nekem van egy puli szuka kutyám, ami épp ilyen keverékeket fog elleni. Már megint el akarják velem hitetni, hogy valamit meg akarok vásárolni, amit igazából nem is. Pörög a gazdaság. Világos. Ami, viszont továbbra is nagyon sötét. Miért az ülő munkát végzőket fagyasztjuk meg, miközben a fizikai munkát végzőkkel, a hetven fokos hőségben állókkal egyáltalán nem törődünk. Az nem fontos, hogy ők kellemes klímában dolgozhassanak? Ott mégse dübörögjön a gazdaság? Olyankor lapos a pénztárca?

012.jpg

Van létjogosultsága a klímatizálásnak, de még a léghűtésnek is, ezt nem vitatom. De, mi lenne, ha úgy használnánk ezt a technológiát, ahogyan azt az okos emberek előttünk kitalálták. Mi lenne, ha ott és kizárólag ott élnénk vele, ahol valóban szükség lenne rá? Ez tényleg olyan bonyolult feladat?

62 komment
Címkék: Aktuális

A bejegyzés trackback címe:

https://hearnolie.blog.hu/api/trackback/id/tr918795186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

padisah 2016.06.10. 15:16:36

Örülök hogy másnak is szemet szúrt. Ez egyik oka hogy szabadúszónak álltam és otthonról dolgozok, az pont a légkondicionálás elől a menekülés.

Még a vonatok vagy pl autó választásában is komoly tényező. Pl. vonat esetén ha lenne olyan IC vontatású kocsi, amiben nincs léghűtő (ahogy írod, mert légcserét ez nem tud), biztosan azt választanám. Egy olyan csere hogy IC helyett személyvonat, átszállással minden bokornál megállással nem annyira vonzó alternatíva.

Ezt szerintem komolyan a munkáltatók, a hr-esek értésére kell adni, hogy az ész nélküli légkondizás miatt ott fogják hagyni egy csomóan a céget, vagy ha ez nem használ, akkor szervezkedni és akár munkabeszüntetést belengetni.

nem_vagyok_dj 2016.06.10. 15:21:24

Mélyen együtt tudok érezni a klíma gyűlöletével, szintén iroda, szintén nyáron pulóver, hosszúnadrág miközben kint tombol a jó idő, az is előfordult, hogy a házból kilépve rosszul lettem, én is a régebbi buszt/villamost várom amin nincs vagy nem túl hatékony a klíma, sokszor le kell szállnom egy megálló után mert úgy érzem magam mint valami fagyasztókamrában, és inkább gyalogolok, mint a buszon fagyoskodjak az időjárásnak megfelelő nyári öltözékben.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2016.06.10. 15:48:33

Teljesen igaz. Hozzátenném, hogy más országokban is hasonló jeges fuvallatokat tapasztaltam áruházban, vonaton, buszon, egy kellemes nyári lázas felső légúti betegséget biztosítva.

élhetetlen 2016.06.10. 17:18:47

Nehéz játék ez. Néha azt hiszem, hogy a klíma csak arra kell, hogy költsünk valamire, (azaz megvegyük valakitől), és elmondhassuk, hogy ez a dolgozók érdekeit szolgálja, esetleg díjat nyerjen az irodaház tervezője, mert olyan modern az épület. Csak a szebb futamokból. A kínzás kategória, a plafonon levő kerek befúvó. Aki alákerül, az direktbe kapja fejtetőre. Vagy sapkában dolgozik, vagy megpusztul. Az ablak alatt elhelyezett hűtő, fűtő befújók. Hűtésnél a mellette ülőnek lefagy a veséje, fűtésnél szintén, mert hiába fúj be langyosat, az egy méterrel arrébb már hideg szél.
Még durvább, az ablakok nem nyithatók, pedig Magyarországon van tavasz is, ősz is. Vágyakozva nézel a lengedező faágakra, amik kinn vannak, de neked nem jár a szellő. Hazudok, voltak nyitható ablakok, (a csuka parancsára, és a tűzoltóság kívánságára, egy-egy a folyosó végén, és egy szobában középen). Na ezért a szobáért öltük egymást. Két szobányi ember volt az osztály, és megesett, hogy az ablaktalanok fellázadtak, és kikényszerítették a szobacserét, hogy most egy évig nekünk kell az ablak. Értelme azért nem volt, mert a nyitható is úgy működött, hogy nyitáskor leállította a klímát, tehát, ha mind ilyen lett volna, akkor sem hűtjük, fűtjük az utcát, és az épület költségvetésébe még beleférhetett volna pár kilincs, és kapcsoló. (Csak poén, mikor az ablakosban voltunk, elromlott a kilincs. Szóltunk, feljött a karbantartó, ő ezt nem tudja megcsinálni, csavarral rögzíti az ablakot, hogy a szél ne tudja kinyitni. Anyád. Elment, megvárta, míg hazamegyünk, és átfúrta a fém ablakkeretet, és a tokot, és becsavarozta. Aztán bevittünk egy csavarhúzót, és azzal nyitottunk ablakot. Ennyit a szuper technológiáról). Ugyanebben az épületben, a déli szárnyon, a fényérzékelő, nyünyiző árnyékoló. (Ezt megúsztam, az északi szárnyban voltam, tehát csak egy-két megbeszélés). Jön egy bárányfelhő, redőny lamellák fel, két perc múlva elmegy, redőny lamellák le. Folyamatosan, egész nap. Szerintem van olyan rossz, mint a vízcsepp a fejre.

n3spr3ss0 2016.06.10. 17:24:19

Arról nem is szólva,hogy mennyibe kerül az üzemeltetése.

Nagyon_Komoly 2016.06.10. 17:26:49

Tipikus nyafogós síránkozós magyar mentalitású cikk. A SEMMIRŐL. A legszigorúbb szabályozás is csak 95%-os elégedettséget tudott hozni a klimatizálás területén. Azaz 1 millió emberből 50ezer mindig nyafog, akármit és akárhogy is csinálnak a gépészek. Egy átlagos klímánál ugyanez 15%, de még az is megfelel minden "betartható" előírásnak.

Ez van. Akinek nem tetszik az irodai klíma, el lehet menni mezőgazdásznak. Sokkal jobban fizet, és a klíma mindig az, ami kinn van. :-)

Sir Gombóc 2016.06.10. 17:36:54

@padisah:
Neked és a posztolónak is.
Az új motorvonatokban a klíma nem hűt 19 fokra, nem is tud, mivel a belső hőmérséklet a külső hőmérséklet függvénye. Egy programozott hőfok görbe alapján történik a szabályozás, kb. 24 fok külső hőmérsékletig 21 fok az alapjel és ahogy emelkedik a kinti hőfok, úgy ez az alapjel is megy felfelé. Tehát pl. ha kint 32 fok van az utastéri hőmérsékletet 26-27 fokra próbálja beállítani a szabályzás. És a berendezés légcserét is végez, erre előírások vannak.
Az IC kocsikban eredetileg légjavítók voltak beépítve, ezek légcserét is végeznek. Ezek lettek kiegészítve léghűtőkkel, Más típusokban meg a motorvonatokhoz hasonlóan klímaberendezések vannak, de ezek sem fixen, hanem külső hőmérséklet függően szabályoznak. Az viszont tény, hogy vannak IQ bajnok kalauzok, akik nem gondolnak bele az utasok helyzetébe és mivel egy bizonyos tartományban a hőmérséklet alapjel állítható, hajlamosak ezt a legkisebb értékre állítani.
Hasonlóan működnek a városi közlekedés járművein is a klímák. Ami miatt mégis hidegebbnek érezhető az beáramló hűtött levegő miatt van, ha a légcsatornák tervezése olyan.
A klíma használatához kell némi intelligencia, azonban ez sajnos nem mindenkiben van meg. Sajnos.

dekás dezső 2016.06.10. 19:02:18

Ejj, de ismerős:D
Télen:
- "meg lehet fagyni, semmi fűtés nincs" (22 fokban),
avagy
- "meg lehet őrülni a melegtől, minek fűtenek úgy mint az állat" (22 fokban).
- hiába van meleg, alulról sugározza a padló a hideget (szőnyegpadló, 2. emelet)
Nyáron:
- Iszonyú a hőség, én szeretem a meleget, csak nem itt.
- Lefagyok a klímától (ami max 4 fokkal fújhat hidegebbet a kinti hőmérséklettől és 28 fok felett indul be, automatán állítgatva magát, pont a hiszti elkerülése végett), felfázok, megfáztam, arcüreggyulladásom van. Allergia, asztma, papagájkór. Halál.
- Minek a klíma, amikor ugyan olyan meleget fúj, mint a kinti....?:D
- Pokoli a szárazság, eshetne már egy kis eső.
- Egy esős nap után: fujj de utálom ezt az állandó esőt, elmegy az ember életkedve.

Ha ESETLEG, bekövetkezik a lehetetlen és minden rendben az időjárással/hőmérséklettel: büdös van, haza akarok menni.:P

has 2016.06.10. 19:04:18

Kár volt ennyi hülyeség leírására időt fordítani. Közben a számítógép villamosenergia igénye tovább növelte a felmelegedést.

Gour 2016.06.10. 19:56:30

Szerintem is felesleges a klíma, tessék csak nyugodtan szevedni a 35 fokos lakában két hónapig, mert ugye tavaly éppen ennyi kánikulai nap volt. :) Akinek hitvallása, hogy ő ettől különb ember, és ezt szereti hangoztatni is annak legyen meg az öröme.

khell 2016.06.10. 20:20:06

Hirtelen azt hittem ez a modoros blog... Ennyi agyhalott picsogást a semmin.

Nyáron (a 40 fokban) megoldja öltözködéssel, hogy ne legyen melege (jóvicc) de a 20 fokra lehűtött irodában nem tud felöltözni. 20 fok alá nemigen tudják hűteni. De, ha ez számári kibirhatatlan, akkor gondolom télen elköltözik a déli féltekére az ilyen hülye.

A valóság persze az, hogy az emberek 90%-a letojja, hogy 2-3 fokkal melegebb vagy hidegebb van (de nyilván nyáron kell a légkondi, hogy normális hőmérséklet legyen) és 5-5%-nyi hangos barom picsog folyton, hogy túl meleg vagy túl hideg van.

padisah 2016.06.10. 20:47:14

a légkondi egy teljesen felesleges találmány, a semmiért kell fizetni extra kiadásokat
mondhatni árukapcsolás, bárhol étteremben, boltban, vonaton, közlekedési eszközön stb ennek az árát beépítik a szolgáltatásba, de azt hogy igénybe akartam-e venni, azt senki nem kérdezi meg

marhára el tudom képzelni, hogy van olyan, akinek a betegsége, magas vérnyomása, vagy mániákus öltöny viselése miatt muszáj hogy hűtve legyen, nem lehet ezt értelmesen az évszaknak megfelelő öltözettel kezelni

azt is el tudom képzelni, hogy van rengeteg nem energiatudatosra tervezett csupa üveg irodaház, amiben az üvegházhatás miatt klíma nélkül 40-50 fok lenne

csak az a baj, hogy ez az őrület része a társadalomnak, NEM ehhez kellene alkalmazkodni. Az irodaház el van cseszve, az öltöny viselését előíró munkahelyi szabályzat vagy akármi más el van cseszve, ezeken kell változtatni, nem klímát beépíteni

ehelyett egyszerűen takarékosan kell az életet felfogni, a nyárban az a jó, azt kell kiélvezni, hogy meleg van, és ezt nem kell, és nem is szabad erőszakkal megváltoztatni

aki esetleg azt gondolja hogy "nem lehet" klíma nélkül élni, az gondolja végig hogy az ő szülei hogy a fenébe hozták össze őt magát, amikor abban a korban nem volt egyáltalán klíma, tehát akkor nyilvánvalóan lehet klíma nélkül élni, és eddig az őrületig remekül el is volt az emberiség nélküle

a feleségem aki egyébként nem klíma ellenes, a héten megfázott ettől a remek találmánytól, egész nap tüsszög, a torka fáj

A másik bűnös, az egyterű nyitott iroda, mint munkahely, valakik valahol kihozták hogy ez a legideálisabb, produktívabb helyszín, persze ez bizonyára így is van: csimpánzok számára.
Én mint programozó, ilyen irodában (és mindegyik ilyen volt) megbolondulok a többiek zajától, az állandó kéretlen szociális interakcióktól, ami nem is nekem szól, és kelletlen fültanúja vagyok.

Ezt tetézi, hogy a klímát mindenki máshova szeretné hangolni, én kapásból kibontani szeretném a falból és vinni hulladékhasznosításra, más meg feltekerni akarja, mert neki nem elég erős. Sajnos a kommunisták álma nem vált valóra, egyelőre anya szül minket, nem gépek gyártanak, nem vagyunk egyformák, ezért például a klimatizálást nem lehet egyszerre ennyi emberre optimalizálni. Megoldaná a probléma jelentős részét, ha kis 4-5 fős szobákban zajlana a munka, és oda például a hőigény alapján kerülnek emberek.

A levegőminőség másik komponense az oxigén, szén dioxid, és pára tartalma. Ahol klíma van, ott mivel be van tiltva a szellőztetés, idővel elviselhetetlen áporodott, és persze visszahűtött lesz a levegő. A levegőből kifacsart víz csöpög ki a klímából, valahova idegesítően. Vagy nem eléggé van kifacsarva, és a hidegben minden párásodik tőle.

Közlekedési járműveken, főleg a Combinókon, de buszokon is tapasztaltam, hogy belépve orrfacsaró vizeletszag fogad. Kizárólag a nyári idényben, amikor üzemel benne a klíma. Nem tudom ez mitől lehet, de elég undorító, és mivel párosul a szellőztetés tiltásával, semmilyen módon nem tudsz tőle megszabadulni a járművön.

padisah 2016.06.10. 20:49:01

@Sir Gombóc: biztos lehet ezt jól is csinálni, de én mégis inkább a szellőztetést, a friss menetszelet kérem vissza, amit viszont elvettek tőlem

has 2016.06.10. 21:30:41

@padisah: Ott a kerékpár, a feneket is formázza.

Alick 2016.06.10. 21:55:47

@Nagyon_Komoly: A klíma hasznos dolog lehet, de ésszel kell használni. 32 fokos szobában izzadni éppúgy nem jó, mint kánikulában egy irodát 23-24 fok alá hűteni.

Az egyik kedves rokonom egyebek között a karban nem tartott klíma miatt lépett ki a cégtől többedmagával és úgy néz ki, egészségkárosítási feljelentés is lesz belőle, leletekkel, mért adatokkal csatolva.

Valami? Amerika? Naná! 2016.06.10. 21:59:11

Nem kicsit van túltolva a klíma kérdés a posztban. Mondjuk ha 3 banyabajos vénasszony így le tud nyomni benneteket, akkor meg is érdemlitek! Pont leszarnám, ha 3 kontra ötven lenne az arány, hogy mit akarnak az öregasszonyok, fognám, és beállítanám normálisan,ahogy azt kell (kinti hőmérséklet mínusz 5-6 fok)

Csak hogy építő jellegű is legyen: az itt léghűtőnek nevezett, a köznyelvben klímaként ismert gépek is változtatnak, ha nem is szabályozzák a helyiség páratartalmát. A hideg levegőnek alacsonyabb a harmatpontja, így a hőcserélőn megindul a pára kicsapódása, a kondenzáció. Ezt a kondenz vizet kell elvezetni a készüléktől, a prosztó módon az utcára, csöpögjön csak az arrajárók fejére, a normálisabb megoldásnál a csatorna rendszerbe.

Dresscode-hoz: igenis van az a helyzet, amikor férfiaknál nem jöhet más szóba, mint az öltöny, nyakkendővel súlyosbítva. Engedtessék már meg nekem, hogy ne kelljen egész nap a saját levemben főnöm, és ha van rá lehetőség, teremtsem meg a komfortos munkakörnyezetet. Csak azért, mert a posztoló szerint felesleges a klíma, akkor már hülyeség az öltöny is, járjon mindenki bermudában, hálós atlétában, tangapapucsban! A komoly üzletfelek meg majd elnézik a mi kis szabadosságunkat, és majd biztos nem fognak hanyatt-homlok elrohanni!

efi 2016.06.10. 22:43:47

A posztoló nő, az tuti.
Talán ha felöltöznétek rendesen. Áprilisban, amikor kint van az a 19 fok, szokott sikerülni? Igen? Na akkor tessék akkor most is megpróbálni. Tudod, nekünk férfiaknak gyakran ott a dress code, de ha nincs, akkor sem biztos, hogy térd feletti ruhákban flangálunk. Egy nő felveszi a szandált vagy papucsot(!), meg egy 5 dekás ruhácskát, amiből kilátszik a 80% nő, aztán osztja az észt a hőfokról azoknak, akik kénytelenek mellette zárt cipőben, hosszú nadrágban, sőt öltönyben melózni.
Ja, hogy nem akarsz nyáron ennél jobban felöltözni. Tudod nekünk meg muszáj.
Az meg őrületes nagy hülyeség, hogy mindig csak 5-7 fokkal vegyük lejjebb. Ha kint 37 fok van, nem fogok 8 órát 31 fokban ülni azok kedvéért, akik 1 nap egyszer bejönnek, meg kimennek.

don tunante 2016.06.10. 23:23:00

Azért egy dolgot ne felejtsünk el: a hideg ellen könnyű védekezni - igen akár síkabáttal is - de a meleg ellen mégiscsak nehezebb, irodai környezetben egy bizonyos szintnél lengébb öltözet, hmmm legalábbis illetlen lenne...

Ramses El Werel 2016.06.10. 23:43:44

"a légkondi egy teljesen felesleges találmány, a semmiért kell fizetni extra kiadásokat
mondhatni árukapcsolás, bárhol étteremben, boltban, vonaton, közlekedési eszközön stb ennek az árát beépítik a szolgáltatásba, de azt hogy igénybe akartam-e venni, azt senki nem kérdezi meg"

"aki esetleg azt gondolja hogy "nem lehet" klíma nélkül élni, az gondolja végig hogy az ő szülei hogy a fenébe hozták össze őt magát, amikor abban a korban nem volt egyáltalán klíma, tehát akkor nyilvánvalóan lehet klíma nélkül élni, és eddig az őrületig remekül el is volt az emberiség nélküle"

...a nagyszuleim megvoltak internet nelkul is, huzzuk ki a f.szba, csak a bajt csinalja a sok zsinor

Sandor Akarki 2016.06.10. 23:56:04

"Nagyjából hatvanan ültünk egy hatalmas egyteres irodában"
Az ördög három legjobb találmánya közül kettő: társasház, egylégterű iroda.

Amúgy picsogás helyett érdemes olvasgatni bőszen:
3/2002-es, a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről szóló, együttes rendelet. 24 fok felett.
Egyébként az emberek 95%-ának így jó, 50-ből mindig akar 2-3 akinek persze nem... Menjenek a sivatagba homokot lapátolni. LOL!

Sandor Akarki 2016.06.11. 00:02:16

@efi: Pontosan. 21-24C-t ír elő a rendelet.

Tavaly Dohában ragadtam, kint 49-et vallottak be, én 56-ot mértem (C fokot, nem félreérteni), három perc után rohanás be, épp csak a hajam nem égett le, talán mert nincs.

18C fixen oszt mégse sikerült megfázni. Talán mert tisztítják a légkondit és nincs tele legionellával, stb. Itthon csak a nyomor és pusztulat megy, 40 fokos busz, két liter benya ára a sofőr minimálbéres zsebébe aki ezért még az anyját is simán eladná,

Sandor Akarki 2016.06.11. 00:17:13

@padisah: Így, mint programozó a programozónak elárulom, hogy nyitott hodály tipusú irodában senki nem tud dolgozni. 80-as évek elején volt menő, azóta minden publikáció azt mondja, hogy az ideális ültetés (ha már be kell járni) az kiscsoportos elválasztott, alias workgroup based. Én mondjuk nem nagyon járok be, inkább lemegyek a pincébe, amíg kész a meló addig mindenkinek jobb így.

Azokon a ritka napokon pedig amikor mégis valamiért be kell menni (pl. bedöglött a VPN router és lehalt szoftver VPN token is) nagyon élvezek mindent, lehet a kollégákkal beszélgetni, céges vécépapírral segget törölni, stb. Dolgozni mondjuk nem nagyon hagynak mert mindenki pofázik és hangosan kommentálja a híreket vagy éppen a saját projektjeit, hogy más is hallja mennyire dolgozik (amikor éppen nem híreket olvas). Persze egyszerre csak ketten-hárman, pont elég ahhoz, hogy ne lehessen akármit ami mondjuk két rekurziós szintnél bonyolultabb végiggondolni. Akármilyen policy-t hozol, hogy ne röfögjenek folyamatosan, a hangosabb kisebbség úgyis leszarja.

gyongyi70 2016.06.11. 06:38:11

Teljesen egyetértek a poszttal. Millió helyen le van írva, hogy a klímát úgy helyes használni, hogy a kinti és benti hőmérséklet között ne legyen 5 foknál nagyobb a különbség. Ennek ellenére divat 35 fokban 20 fokra hűteni, ami azt jelenti, hogy a berendezés 16 fokos levegőt fúj ki magából, ami, ha vki a légáramlásban ül, garantált arcüreggyulladás, reuma stb.
Télen sem lehet ülő munkát 20 fokban végezni, mert elgémberednek a végtagok, mozgás nélkül elkezd fázni, kihűlni a szervezet. Pl. tenni-venni, háztartási munkát végezni még lehet kellemes a 20-21 fok, de 8 óra ülőmunkához nem. Ráadásul télen az ember úgy öltözik, hogy könnyebb elviselni a hűvösebbet, mert gyapjúharisnya, hosszú ujjú felső, hosszú nadrág mellett ez könnyebb. Nyáron viszont, alkalmazkodva a természetes kinti hőmérséklethez, hajlamos az ember nyári öltözetben elindulni otthonról, ezért nagyon tud fázni, ha rányomatják a légkondit.
Lehet persze használni, de ésszel. Megjegyzem, nálunk otthon nincs és nem is kell, ha két hétig 38-40 fok van, akkor kellemes a benti hőmérséklet. A titka, hogy vastag falakon még hőszigetelő van, az ablakokon állítható zsalugáterek, amiket nyáron használunk is, éjjel, hajnalban szellőztetünk, napközben becsukva tartjuk az ablakokat. A munkahelyem nem ilyen jellegű, ott szoktam is használni klímát, de 26-27 fokra van állítva és az a stratégiám, hogy akkor állítom nagyobb befűjási fokozatra, ha épp kimegyek a szobából, egyébként minimumra kapcsolom. És az időjárásnak megfelelően öltözködöm.
Egyébként megfigyeltem, hogy a légkondizók sokkal rosszabbul bírják a meleget, mint akik hozzászoktatják magukat.

gyongyi70 2016.06.11. 06:47:08

Ja, és igen, kedves hozzászólók, a posztoló sztem is nő.
És a nők nem azért fázósabbak, mert kirakják mindenüket, hanem mert életük felében (a peteérés utáni időszakban) a normális alaphőmérsékletük 37 fok, szemben a férfiak állandó 36 fokos testhőmérsékletével, tehát hidegebbnek érzik ugyanazt a környezeti hőmérsékletet. Emellett a férfiaknak több ún. barna zsírszövetük van, ami hőt termel, a nőknek kevesebb.

Lehet ezért minket utálni, lenézni, kárhoztatni de ezek az élettani sajátosságok a gyermekek fogantatását és kihordását szolgálják, tehát a t. hozzászólók sem jöhettek volna létre, ha a nők nem fázósabbak.

Girhes Joe 2016.06.11. 08:01:35

Jobban felöltözni lehet annak, aki fázós, viszont vetkőzni nem lehet egy szinten túl. Ennyi a klímák terjedésének a titka. Én 25 fok fölött képtelen vagyok koncentrálni, 30 fölött meg rendesen aludni, pucéran is. És ne mondja senki nekem, hogy a mozgó 35 fokos levegő az álló 35 fokhoz képest már megoldja a problémát. Igen, régen kibírták valahogy a dögmeleget, de egyrészt izzadtak, mint a ló, másrészt nem voltak ennyire hosszúak a hőhullámok, harmadrészt meg nyilván okkal van nyáron vakáció, szabadságolási idény, és alacsonyabb tempó a munkahelyeken. De attól még, hogy kibírták (sok minden mást is kibírtak, mint pl. a mai értelemben vett közlekedés, távközlés, orvostudomány stb. hiányát), még nem biztos, hogy jobb is volt. A legjobb vicc a menetszelet visszasírni a klíma helyett. Ja, 5 km/h-val araszolva a tűző napon, dugig tömött buszon. Ugyanmár... ráadásul akik a klíma miatt picsognak, általában a huzatra is épp így reagálnak, ergo ők a tavaszi/őszi ablaknyitást SEM fogadják el.

gyongyi70 2016.06.11. 08:29:49

@Girhes Joe: A hőmérséklethez (hidegebbhez-melegebbhez) hozzá lehet szokni egy határon belül. Ezért van az, hogy tavasszal, ha hirtelen meleg lesz, azt nehezebben viseljük, vagy hogy ősszel ha 22 fokra hűl a lakás már fázunk, holott télen 21 fokra van állítva a termosztát és jól érezzük magunkat.

Ne haragudj, és már megint az "én". Énke (mert nem csak te létezel) télen is 23-25 fokos irodában érzem jól magam, mert fázós vagyok, rossz végtagi vérkeringéssel (a nők háromnegyedére jellemző, ami szintén a babavárást szolgálja természetes állapot, mert a női szervezet elvonja a hőt a végtagoktól, hogy a méhben állandó hőmérsékletet biztosítson), ezért ha egész nap ülök, akkor elkezdenek kihűlni az ujjaim, és fázom, pláne, ha fáradtabb vagyok.

Szóval lehet, hogy neked 25 fok felett már légkondi kell, én meg fellélegzem, hogy végre jó a hőmérséklet.

Szerencsés az, akinek még nem volt reumatikus panasza, arcüreggyulladása, ha már tapasztaltad, akkor tudnád, hogy a hideg légáramlat (de még a meleg huzat is!) hatására beáll a vállad, nyakad, derekad és komoly fájdalmakat tud okozni.

Lehet használni a klímát, de ésszel, úgy, hogy ne rosszabb legyen tőle, hanem kellemesebb.

protézisesh 2016.06.11. 08:33:12

A blogilla telepicsogta az internetet azzal, hogy fazik... Hianypotlo iras (oh, wait!)

Tudomasul kellene venni, hogy:
A legtobb irodat nem 19, hanem 23-25 fokra lehet lehuteni. Az meg tavolrol se sziberiai hideg.
25 fok megspekelve egy direktben rad suto nappal siman adhat olyan hoerzetet, hogy meg akarsz gyulladni.
Picsogsz a csini ruhadrol, gondolom spagettipantos triko, miniszoknya/short, tangapapucs. Ugyanebben az irodaban egy ferfin hosszunadrag, zart cipo zoknival, begombolt ing ( esetleg alatta triko, hogy ne legyenek oles izzadsagfoltok az ingen a hulye klimafobiatok miatt), rosszabb esetben nyakkendo... Egyenloseg, mi? Ha fazol, oltozzel fel! Levetkozni nem lehet. Vagy te szeretned a ferfi kollegaidat strandpapucsban, rovidgatyaban latni egesz nyaron?

Bar probalod az egesz sirasodat az objektivitas alcaja moge bujtatni, egyertelmuen lejon, hogy mindenki hulye, aki nem akar 30 fokos irodaban kokadozni egesz nap.

padisah 2016.06.11. 08:43:45

@protézisesh: látod, azért kell mindenkinek fáznia, hogy te öltönyben feszíthess a munkahelyeden
a normális öltözet nyáron a póló, rövidnadrág, és strandpapucs
szellőztetéssel párosulva, hogy az ember beépített klímája (az izzadás) tegye a dolgát és ne a ruhád ázzon szét, hanem a párolgás hűtsön - ez betiltott szellőztetéssel nem működik

ebella 2016.06.11. 08:46:44

Én lassan húsz éve élek (otthon, melóban, kocsiban huszonöt fokban állandóan. Akkor is, ha kinn negyven van. És nagyon jó.

padisah 2016.06.11. 08:47:41

@gyongyi70: én pasi vagyok, nekem is lehűlnek a végtagjaim, alacsony a vérnyomásom + ülőmunka
ha bringát tekerek, vagy fát vágok nem fázok, de a programozás nem ilyen
télen illetve tavasz elején, spóroltam a fűtéssel, 18-19 fok volt a lakásban, ehhez nekem 3 pulóver kellett és esetleg jégeralsó a melegítő alá

gyongyi70 2016.06.11. 08:50:48

@protézisesh: Nos, jó.
Igen, biztos kellemetlen, ha vki izzad, melege van, de ha a klímát túlzásba viszik és vki érzékeny rá, akkor komoly fájdalommal járó betegséget okozhat, ami nem egy kis kellemetlenség.

Én egyszer nyáron kicsit leizzadva beültem egy konferenciára, ahol a nyakamba fújták a légkondit. Kardigán, harisnya volt rajtam, de a nyakam szabadon volt. Estére, ha lefeküdtem, olyan erős fájdalom hasított a fejembe, hogy ordítottam. Azt hitte a családom, én is, hogy talán stroke-ot kaptam. Jött a doki, de kiderült, hogy a klímától egy ideg begyulladt a nyakamban, az képes ilyen erős, fejbe sugárzó fájdalmat okozni, Injekció és két hét bazi erős gyulladáscsökkentő hatására elmúlt, de azóta is érzékeny vagyok a klímára, huzatra.
Nagynénémnk arcidegzsábája van. Ez egy komoly, fájdalmas betegség, ami érintésre, hideg szélre, huzatra nagyon erős fájdalmat okoz, keress rá a neten, sokan öngyilkosságba menekülnek, olyannyira elviselhetetlen. Szerencsére ő együtt tud élni vele, de télen, ha hideg szél van, sálakba burkolja az arcát, és a légkondit kerüli, mint az ördög a szenteltvizet.
Igen, ezek is egyéni problémák, de kicsit komolyabbak, mint hogy izzadok, nem tudok annyira koncentrálni.
Legyünk egymásra tekintettel, köszi előre is.

ebella 2016.06.11. 08:53:01

@padisah: Nyilván egy üzletember jó festene strandpapucsban, a rövidgatyóból kilógó herékkel, és a full tahós atlétatrikóval. (Ha még lukacsos is, az a csúcs.) De nekem még egy közértes se legyen ennyire slendrián, mert kurvára nem vagyok kíváncsi hogy neki mi lenne jó, ha nekem nem jó, hogy az izzadtságtól tocsogós hájait-bájait bámuljam a téliszalámimhoz.. Azt majd a strandon vesse be! Már, ha el akar valamit adni,. Inkább legyen légkondi a boltjában.! A többségben biztosan nem kell a középkor.

gyongyi70 2016.06.11. 08:54:03

@padisah: Persze, férfiaknál is előfordul, de nőknél gyakoribb és még csak vékonynak sem kell lenni hozzá. Én 45 kiló vagyok, de a nagymamám, aki 75 volt, ugyanettől szenvedett, alighanem tőle örökölhettem.

gyongyi70 2016.06.11. 08:55:50

@ebella: az öltönyös üzletember nem ül 50 fős irodában, feltételezem, van olyan nagykutya, hogy saját szobája legyen. ott azt csinál, amit akar
tömegirodákba kényszerített szellemi bérmunkásokra öltönyt kényszeríteni kb. annyira értelmes, mintha a szalag mellett várnád el ugyanezt

jog-ász 2016.06.11. 09:08:43

mekkora kamu ez a 19 fok, irodában a kinti 37 fokban 26ra állítottuk a klímát és nem picsogott senki..tavaly amúgy 40 hőségnap volt és nem 2-3..az kb 30 éve volt utoljára.

zsoci 2016.06.11. 09:47:35

Engem meg a sirba tesznek azok, akik azon rinyálnak, hogy túl hideg van. Igenis normálisan dolgozni és különösen aludni, csak úgy lehet, ha nincs 1000 fok. Érdekes, ezt az én munkahelymeen mindenki így gondolja, igaz nem vagyunk egy irodában csak ketten, hárman. Soha nem is dolgoznék oppen office elrendezésű helyen, az a világ legnagobb ostobasága.

És ahogy már más is írta, nettó butaság, hogy egy két éjszaka van meleg. A 24-25 fok a maximum amiben még lehet pihenni, és legalább 30-40 napon vagy többön van ennél melegebb.
A legnagyobb vicc pedig a ahogy a klímát definiálod. Egyrészt a klímának nem feltéle sem a szellőztetés, sem a fűtés képessége. Cserébe minden klíma, még a semmire sem jó mobil is, szabályozza a páratartalmat. Sokan pont ezt nm szeretik, hogy a klimatizált helységben száraz a levegő.
Egyszóval klímára fel! akinek nem tetszik vegyen pulóvert.

fifibá55 2016.06.11. 10:02:31

Lehet, hogy tévedésben vagyok, de a munkahelynek nem az az elsődleges célja, hogy a kedves munkavállalók oda járjanak jól érezni magukat, és nem köteles mindenkinek személyre szabott körülményeket teremteni - sokszor nem is lehet. Egy munkaviszony kétoldalú szerződés, ha a - jogszabály által nem tiltott - feltételek nem elfogadhatóak, nem kell elfogadni, de ha elfogadtuk, nincs helye lázadozásnak. Ez vonatkozik fűtésre, hűtésre, öltözetre, munkaidő beosztásra. A hűtő/fűtő rendszer megpiszkálása akár kárfelelősségi kérdéseket is felvethet.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek anomáliák, de a posztból egyenesen levezethető következtetések nem helytállóak. Az, aki jelen példánál maradva a 22-24 fokot szereti, ugyanannyit nyom a latban, mint aki fizikai (vagy ideológiai) okokból többre vágyik, feltehetően többségben is van; nem lenne helyes, ha kizárólag utóbbiak kedve szerint szabályoznák a környezet hőmérsékletét.

padlogaz 2016.06.11. 10:03:11

nyilván mindenkinek más a hideg/melegtűrő képessége, ezért nyilván tolerálandó pl. a légkondival szembeni egyéni érzékenység is. egy bizonyos szintig, amit a saját lakásában maximálisan képviselhet is.

azt viszont mindenkinek el kell fogadni, hogy a légkondicionálás olyan társadalmi vívmány, amely egy közösség többségének kényelmét szolgálja.

otthon mindenki azt csinál, amit akar - jól be is fűthet nyáron, ha azt szereti - de a közösségi terekben (munkahely, plaza, tömegközlekedés stb., stb.) ne próbálja már a saját kisebbségben lévő véleményét ráerőltetni a többségre.

már elnézést, de a poszt (még el is tekintve az érzelmi túlzásoktól és az időnként indokolatlan általánosításoktól) engem ez utóbbira emlékeztet.

ekat 2016.06.11. 10:09:42

Én is fázós vagyok (nő), ráadásul vannak nyaki gerincproblémáim is, és a hátam is érzékeny a huzatra. Úgyhogy igen, rámirányulú légáramlatnál, vagy 24 fok alatti beállításnál picsogni szoktam a munkahelyen, mivel akármit is veszek fel, az előbb említettek fájnak, és/vagy a kezem lefagy.
Ettől függetlenül szeretem és igénylem is a klímát, több lakásba több klímát rakattam már életem során, csak jól kell felszerelni és jól használni. Itt pl. a nappaliban régebbi on/off, csak belépéskor fúj az emberre direktben, utána már nem. A hálóban egy újabb, de az inverteres, azaz nem fúj annyira hideget, mivel csak úgy lehetett felszerelni, hogy az ágyra irányul. Csak akkor használjuk, ha nagyon kell, - mennyezeti ventillátor is van - és akkor jól betakarózunk. És mindkettőt csakis 26-27 fokon megy. DE muszáj, mert a lakás legfelül van, és három oldalról (K,D,NY) külső falai vannak.
REpülőn, moziban, a Combinon, távolsági buszokon vsizont meg tudok fagyni... és idén megyünk az USA-ba, ott állítólag ez még drámaibb, és pufajkát és sízoknival hurcolva kell közlekedni. :D

has 2016.06.11. 10:26:08

Látom, már acím is olyan mérhetetlen diletantizmust sugall, hogy a hozzáértők messziről elkerülik a témát.
Csak néhány apró pontosítás.
A klíma nem csak hűt. A vizet senki nem fecsarja ki a gépből, az azért keletkezik,mert a dolgok tudják a fizikát, ellentétben a hozzászólók többségével. A hőérzet a kíma mellett azért is kellemesebb, mert a pára jelentős része kicsapódik a gép hideg alkatrészein. Ez folyik, csöpög az utcára. A páratartalom emelkedésével a szervezet párolgás (izzadás) általi hőleadó képessége csökken. Ha a helyiség páratartalma az ideális környékén van, a meleg is elviselhetőbb.
A komfor terek, ezek a nagy közösségi terek, nem csak hűtve vannak. Azokban légkezelő működik, ahol a friss levegőt megszűrik a portól, pollenektől, kórházakban még csírátlanítják is és utána hűtik, fűtik, párásítják.
Egy jármű, még ha fehér is, a napon 50-60 `C-ra is felmelegszik. Lehúzott ablakkal sem sokkal jobb a helyzet, mert az útburkolatról még ennél is melegebb levegő szál fel. Nem szívesen ülnék olyan buszsofőr mögött, aki a hőguta határán, lelassult reflexekkel az utakon veszélyeztet.
Nagyanyáink, pedig nem panelban, hanem vályogházban laktak, ami sajnos már kiment a divatból, pedig az télen-nyáron ideális környezetet biztosít. A folymatosan emelkedő hőmérsékleti csúcsokról nem is beszélve.
Amúgy a klíma tényleg ölni tud. Ha nem takarítják rendszeresen, a legionella baktériumok imádnak ott szaporodni. Ja és ha nincs rendesen rögzítve,még valaki fejére is ráeshet.

KissGecihuszár 2016.06.11. 10:44:25

kb ez az ,amikor a témában -azaz a LÉGKEZELÉS témájában- tök laikus emberek osztják az észt és azt gondolják -ez egyébként tipikusch magyarosch jellemvonás-, hogy "értenek" hozzá. 1-2 tény: a nyári hőségben egy klíma nélküli autóban akár !50%-al!! megnő a reakcióidő! Tessen ennek utánaszámolni mondjuk egy hirtelen elénk vágó másik (teher)autó, netán 50Km/h sebességgel, tehát városban haladás során egy előttünk az úton váratlanul átszaladó gyerek, egyéb nem várt közlekedési szituáció során, nem is beszélve arról, hogy milyen fasza fíling úgy autókázni akár több órán át, hogy az izzadságunk a szemünkbe folyik és azt csípi, vagy épp a zacsinkig/sunánkig csorog, de előtte megjárja a seggünk lyukát is, hhmmmm...
Senki nem -én egész biztos NEM!- mondta, hogy akár egy autóban, akár egy kecóban, netán a melóhelyen ész nélkül kell csutkára tekerni a mondjuk 16C fokra állított klímát, mert pl. kocsi/AUTÓ esetében mindig a legnagyobb hőáteresztő felületet, azaz az ablakokat kell hűteni, ugyanis lett légyen bármilyen fényvédős az üveg, jellegéből fakadóan -szimpla a legtöbb autó üvegezése, de még a városi buszok, villamosok túlnyomó többségének is az, ergo a tűző nap seperc alatt átmelegíti- amit maga az üveg teljes terjedelmében átmelegszik, onnantól sugározza a hőt a belső térbe. Nem véletlen, hogy egy parkoló kocsi belső (utas)tere a nyári 30 fokos kánikulában akár 60-70C fokra is felmelegedhet, függően a színétől, illetve tetejének gyári hőszigetelésétől és persze a belső kárpit jellegétől (nekem eddig 1x volt fekete bőrös AUTÓM, hiába kezdtem úgy minden nyári indulást, hogy összes ajtó kinyit, motor beindít, klíma csutkára és így várakozás 2 percig, még mielőtt helyet foglalnék, a fekete bőr okádta a hőt magából, tehát a flambirozott prosztata simán benne volt a pakliban!) , tehát ameddig egy beige bőr, plüss kellemes érzés, nos addig egy sötét, netán fekete bőr maga a horror non plus ultrája!
Kecó: sajnos, a nettó fillérbaszás okán még azok sem csinálnak real SZELLŐZŐ rendszert, akik pedig megtehetnék. Mi is a real szellőző rendszer? Az amelyik beszívja és szűri a külső friss levegőt és azt hűti/fűti a kívánt hőmérsékletűre, majd a szellőző csövek segítségével, a beállított áramlási sebességgel bejuttatja azt az adott helyiségbe, melynek vagy az álmennyezetén és/vagy a nagy felületű üveg nyílászáróinál lévő szellőző rostélyokon át nyomja a helyiségbe, mely helyiség mennyezetén található -lehetőleg távol a friss levegőt benyomó rostélyoktól- elszívó rostélyokon át távozik a használt, rossz levegő, mely egy másik csőrendszer és az abba épített elszívó ventilátorok segítségével a szabadba távozik. Ez a teljes értékű, real szellőző, légkondi rendszer, a többi csak egy nettó vicc kategória, melyet ha még ráadásul nem is az előírások, protokollok szerint szerelnek fel és/vagy üzemeltetnek, akkor súlyos betegségek (pl. az ú.n. legionárius betegség) okozója is lehet. Ha valaki otthon egy aránylag jól funkcionáló rendszert szeretne, akkor legalább a használt levegőt megfelelő ütemben (tehát ne olyan teljesítménnyel, hogy még a trezort is kiszakítsa a falból és beszippantsa) elszívó rendszert csináltasson, melyhez nem kell sok minden,csupán némi -mondjuk 160mm átmérőjű- légtechnikai csőhálózat, minden helyiségben 1-1, lehetőleg nagyjából középre elhelyezett elszívó rostély és a csőhálózat végére, tehát közvetlen a szabadba kivezető kürtő közelében elhelyezett cső ventilátor. Igen, ezt a megoldást csak olyan épületekben lehet alkalmazni, ahol van lehetőség a normál födém és az álmennyezet közt legalább 30 cm "szerelő zónát" kialakítani. Ha van álmenyó, akkor pl. lehet valóban világító, álmenyós lámpatesteket is felszerelni, melyek lehet, hogy nem "vidám-barátságosak", de a lámpától egy normális ember szerintem nem azt várja, hogy vidám-barátságos legyen, hanem hogy jól lásson általa...

macskacico 2016.06.11. 10:49:46

@jog-ász: "mekkora kamu ez a 19 fok, irodában a kinti 37 fokban 26ra állítottuk a klímát és nem picsogott senki."

Hadd foglaljam ossze az allaspontod: kamu, a 19 fok, amirol a posztolo ir, mert NALATOK az irodaban 26 fokra allitottatok a klimat, es az jo volt mindenkinek.

*rohog*

has 2016.06.11. 12:57:33

@macskacico: Ott kell 19 fokra állítani a klímát, ahol nincs méretezve a rendszer. Ha csak az a cél, hogy klímázva legyen a helyiség, vesznek gyorsan egy olcsó kis gépet, függetlenül attól, mekkora teljesítmény igénye van. Ha megfelelő teljesítményt építenek be, akkor nem kell túlhűtött levegőt beengedni és a légáramlás sebességét is csökkenteni lehet.

nem várt fordulat 2016.06.11. 13:40:59

Én szívemből gyűlölöm a légkondit, azaz a helytelen használatát. A nyár azért nyár, hogy meleg legyen, a tél pedig azért tél, hogy hideg, ezen az égövi tájon legalábbis. Nincs is annál jobb, amikor kint vagy nyáron a 40 fokban, majd felszállok a buszra/villamosra, és rendesen pulóvert kell hordani magammal, mert a hátamra fúj a légkondi, tuti tüdőgyulladás, és/vagy ízületi gyulladás.

Ha tényleg jól akarnánk használni, akkor ha kint 37 fok van, vegyük le 29-re, de nem 20-ra.

Ugyanez kocsiban még rosszabb, mert fel vannak tekerve az ablakok, és nincs friss levegő.

Egyszer dolgoztam az East and West Business Centerben az Astoriánál. Az volt a mák, hogy pont elköltöztünk, mert ha nem, én másnap mikor megtudtam, mondtam volna fel. Ugyanis nincs nyitható ablak az épületben, csak légkonid. Nulla levegő.

Mondom mindezt úgy, hogy panelban lakom a nyolcadikon.

ebella 2016.06.11. 14:03:14

@gyongyi70: Öltöny csak nagykutyáknak? Dolgoztál te már olyan helyen ahol többet lehetett keresni száznál havonta? Vagy kis faluban élsz?

ebella 2016.06.11. 14:09:14

@nem várt fordulat: Télen meg nem fűtesz igaz? Mert minek? A tél azért van, hogy hideg legyen.

nem várt fordulat 2016.06.11. 14:13:59

@ebella: nem én fűtök, fűt a ház. és itt el is érkeztünk a másik ponthoz, amiről ugyanaz elmondható, hogy szarul csinálják. Nálam pl. télen / nyáron nyitva a konyhaablak, hogy jöjjön be levegő.

Csomó ember télen felfűti a szobát 28 fokra, hogy alsógatyában és pólóban mászkálhasson. Na az kb. ugyanez.

De hadd próbáljam még egyszer elmagyarázni: annak ellenére, hogy jómagam utálom a légkondit, a többség érdekében elviselem, ha jól használják.

Pesti Lokista 2016.06.11. 14:27:00

erre a posztra az a válaszom, amit meccsen szokás kiabálni: hülye vagy, hülye vagy.

gyongyi70 2016.06.11. 15:18:55

@ebella: A férjem projectmanagerként dolgozik. Az esküvőnkön volt rajta utoljára öltöny.
Attól még vannak barom munkahelyek, ahol ezt elvárják, de erre írtam, hogy fölösleges. Aki 50 fős irodában dolgozik, az nyugodtan mehetne sortban, strandpapucsban is, az Excel cellákon kívül mással általában nem találkozik.

gyongyi70 2016.06.11. 15:27:06

@has: vagy ahol klimaxos férfiak dolgoznak :-)
a kedvencem egyébként a plázák, ahol télen rövidujjóban dolgoznak az eladók, nyáron meg pulcsiban.
a pláza pl. nem azért van, hogy a vásárló jól érezze magát: télen télikabátban, pulóverben bemész a 26 fokba, rögtön leizzadsz, veszed le, amit tudsz, nyáron pedig megfagysz, ha a meleg utcáról, nyári öltözetben betérsz

az energiapocsékolásról nem is beszélve

has 2016.06.11. 16:58:25

@gyongyi70: Reménytelen! Ez az írás a nők lapja , a kiskegyed, vagy más sárkány magazin mellékletébe íródhatott eredetileg. Kár ide írni olyat, amitől némi ismerethez lehet jutni. Minden esetre ajánlom, hogy a klímákkal kapcsolatos információkat ne innen gyűjtsék.
Amúgy télen nincs a plázákban 26 fok, mert nem hülyék a fölösleges gázszámlát kifizetni. Ők haszonra dolgoznak. Meleg levegő csak a bejárati légfüggönyöknél van. De ebbe már tényleg ne menjünk bele, ha az eddigiek túl bonyolultak voltak.

efi 2016.06.11. 17:32:47

@gyongyi70:
Az hogy szerinted így kéne, az csak egy dolog. Attól még nem így van és amíg nem így van, addig megy a klíma. Akinek nem tetszik, öltözzön fel.

Dr_utcai_arcos 2016.06.11. 19:47:44

@gyongyi70: Ja, a legnagyobb röhej, dolgoztok egy emeleten 350-en: "Az üzleti ügyfelek miatt nem lehet térdnadrágot se hordani, mert hogy nézne már ki, ha így látnak meg minket!!!!". Több év alatt, max a vezetőség látogatott el hozzánk, de akkor 30 nappal előtte szóltak, hogy jaj! aztán mindenki szépen nézzen ki. Az üzleti ügyfelek meg egyből a tárgyalóba mentek és nem nagyon nézelődtek, ki mit hord magán. Be is b..na, ha egy 100 milliós szerződés nem a produktumon múlna...@ebella: és átlagban mindenki 300 fölött keresett. És nem egy kis faluban...

gyongyi70 2016.06.11. 20:09:50

@has: Én azt hiszem, sehol sem vitatkoztam hőtechnikai kérdésekről. Csak arról, hogy HA, a klíma 19-20 fokra van állítva,, miközben kint 38 fok van, az mindenkinek káros az egészségére, ezen kívül vannak, akik ilyen-olyan alapbetegség miatt különösen érzékenyek.

Én vagyok rá a legjobb példa, hogy egészséges emberre is lehet káros a helytelen használat: makk egészséges 32 éves nőként szedtem össze az ideggyulladást, pont úgy, hogy kint kánikula volt, megizzadtam és így kaptam a nyakamba a 6 fokos levegőt. Azóta krónikussá vált a problémám és ez valszeg így is marad már. :-(

Azt is megírtam, nota bene, hogy használok klímát az irodámban. Szerencsére egyedül vagyok, ezért magam szabályozom, ezért meg tudom úgy oldani, hogy ne okozzon panaszt, de melegem se legyen. Ezért azt gyanítom, meg lehet máshol is oldani, csak jóindulat kérdése.

gyongyi70 2016.06.11. 20:11:13

@has: voltál minden Bp minden plázájában?
ha télen spórolnak, akkor nyáron miért hűtenek 20 fokra? a hűtés még drágább, mint a fűtés...

has 2016.06.11. 21:36:29

@gyongyi70: A péázákat kerülöm, mert tök unalom az egész, inkább a kocsiban alszom, vagy zenét hallgatok, de időnként nem tudom megúszni. A bevásáró központokban nem hűtenek husz fokra.
A hőérzet csalóka, függ a hőmérséklettől, a párataralomtól és a légmozgás sebességétől.
Ez a drágább a hútés, nem igaz. Ha valaki nem veszi észre, hogy fázik, arról nem a klíma tehet.

gyongyi70 2016.06.12. 07:50:18

@has: nem, kedves "has", nem fáztam, jól esett a dög meleg után, hogy kellemes hűvösben voltam... azután estére begyulladt az ideg és ordítottam
ezt próbálom magyarázni, hogy miért tök veszélyes: lehet, hogy ma szereted, de egyszer te is megjárod és egész életedben szenvedni fogsz a következményeitől

has 2016.06.12. 09:53:15

@gyongyi70: Ezt értem én, csak nem kell elmagyarázni. Ha tudom és ismerem mi hogyan működik, akkor a veszélyei is ismertek. Az első klímát még amerikában a gyarmati időkben építették. Nem mai találmány. Egy pohár bor is nagyon kellemes, de a tizedik?

protézisesh 2016.06.13. 13:23:30

@padisah: "a normális öltözet nyáron a póló, rövidnadrág, és strandpapucs"

kicsit furán néznél, ha bankban egy strandpapucsos csávó ülne veled szemben. meg egy másik strandpapucsos hozná az ebéded az étteremben. Az, hogy neked nincs pénezd/igényed a felöltözésre, nem jelenti azt, hogy másnak sincs. És amíg nem a te gondolkodásmódod érvényesül minden munkahelyen, addig a felnőtt férfiaktól elvárják, hogy hosszúnadrágban és zárt cipőben üljenek az irodai jellegű munkahelyükön. Úgyhogy: Csajok, öltözzetek fel!

protézisesh 2016.06.13. 13:30:20

@gyongyi70: legyünk egymásra tekintettel? Hogyan?

Itt ül a munkahelyemen 160 nő, egy légtérben. Aki az ablaknál ül, olyan, mint te: picsog, hogy nem bírja a huzatot, csukjuk be az ablakot. Aztán telibe a saját pofájára állítja a ventillátort, mert melege van. A terem közepén meg fulladjon meg mindenki, mert az ablakot nem hagyja kinyitni.

Nyáron reggel 5:30-6.00 körül 20-22 fok van KINT. Mit csinál ez a rengeteg okos nő? BECSUK minden ablakot ("merolyanjómelegvanbent"), nehogy átszellőzzön az épület. 9kor nyitják az ablakokat, 9:15kor meg már sírnak, hogy jajjdemelegvan, mert ugye ömlik be a 35 fokos hőség...

Ugyanígy télen: minden radiátor-termosztátot leszabályoztunk, hogy 4esnél ne lehessen feljebb tekerni. Ez azt jelenti, hogy 23 fokos környezeti hőmérsékletnél zárja el a radiátort. A sok hülye télen visított, hogy fázik, meg hideg a radiátor (24 fok volt a teremben!) de megerőszakolták, tönkretették a termosztátot. Merhidegaradiátor. Most meg jönnek picsogni, hogy miért meleg a radiátor, nem tudják elzárni. Azért B+, mert a télen tönkrekúrtátok, azért meleg. Főjetek a levetekben... Télen nem elég meleg a 24 fok, de nyáron bírtok visítani, ha 25re van állítva a klíma...

Az meg egy ostobaság, hogy "a kinti minusz öt fok" És amikor kint naphosszat 38-41 fok van? Akkor üljek az irodában 33-36 fokban?

protézisesh 2016.06.13. 13:35:43

@ekat: "de az inverteres, azaz nem fúj annyira hideget,"

ugye ezt nem gondolod komolyan?! Az inverteres annyit jelent, hogy a kültéri egység klímakompresszorát nem csak ki/be tudja kapcsolni, hanem fokozatmentesen tudja szabályozni. Ugyanolyan hideg hűtőközeget készít (ami a kültéri és beltéri között kering), viszont ha kevesebb kell belőle (mert pl csak 28 fokos beszívott levegőt kell 24re hűtenie, nem 43 fokosból kell 24et csinálni), akkor kevesebbet készít.

De ettől még pont ugyanolyan hideget készít, csak közben kevesebb villamos energiát fogyaszt el, illetve a beltéri egység folyamatosan fújhatja a hűvös levegőt a hőmérséklet szinten tartására.
süti beállítások módosítása